Suvistõpühä

Suvistõpühä, Suvistõpühi, Troitsa – liikkuva pyhä, seitsemän viikon (50 päivän) kuluttua pääsiäisestä ja kymmenen päivää helatorstain jälkeen

Suomessa: Helluntai; Pyhän Kolminaisuuden ja Pyhän Hengen juhla

Virossa: Nelipühi (1. ja 2. nelipühade püha)

Vuonna 2025 suvistõpühää juhlitaan Setomaalla: su 8.6. klo 10.00 jumalanpalvelus Obinitsan kirkossa ja samaten Miiksen kirkossa. Su 8.6. suvistõpühää juhlitaan Kuigon, Podmotsan ja Võmmorskin kylissä, aluksi varmasti tsasounien luona. Ma 9.6. klo 9.30 jumalanpalvelus Luhamaan kirkossa.

Suomessa vietetään luterilaisella puolella la 7.6. helluntaiaattoa, su 8.6. helluntaita ja 9.6.–14.6. helluntaiviikkoa

Virossa su 8.6. on ensimmäinen helluntaipäivä ja ma 9.6. toinen helluntaipäivä

Suvistõpühä on tutkija Paul Hagun mukaan yksi 12 suuresta kirkollisesta juhlapäivästä Setomaalla.

Kirkkopyhä: Luhamaan kirkko ja Podmossan tsässon

Borokin, Halahhalnjan uusi ja hävinnyt, Irboskan Troitsan, Jaaskan, Krääkovan, Kuigõn uusi ja hävinnyt, Lessitskan, Pelskan, Podmotsan, Ussadissen, Võmmorskin uusi ja hävinnyt tsässona sekä ehkä Saalessan kirkko

Helluntai on liikkuva juhlapyhä, 7. sunnuntai pääsäissunnuntain jälkeen eli aikavälillä 10.5.–14.6. uuden kalenterin mukaan. Se on kirkkovuoden neljänneksi tärkein juhla joulun, pääsiäisen ja juhannuksen jälkeen. Kansa on kutsunut sitä myös koivujuhlaksi. Vanhastaan helluntaita juhlittiin jopa kolme päivää. 

Ennen helluntaita pestään huolellisesti lattiat, pyyhitään piha jopa polutkin. Helluntai on kesän alkujuhla ja silloin tuodaan tuoreita nuoria koivuja sekä sisälle taloon että huoneeseen. Sisälle huoneisiin on koivujen sijasta voitu tuoda myös tuomenoksia ja kukkia. 

Setomaalla juhlii helluntaita tietyissä kylissä koko kylä, se on kirmaspäivä. Erikoinen perinteinen tapa on ns. kergotamine. Siihen liittyvät vastaavat laulutkin. 

Kergotamine on kuin penkillä ratsastamista: ratsastaja istuu hajareisin penkille, ottaa käsillään kiinni penkistä, nostaa penkin toisen pään ylös ja lyö sen vasten maata samalla loitsien ja laulaen. Sen jälkeen hän hyppää pystyyn, kääntyy ympäri ja aloittaa uudelleen. Kergotajia olivat naiset, sitten kun karja oli laskettu laitumelle.

Suvistõpühään liittyi pääsiäisen tapaan tärkeänä osana esivanhempien muiston kunnioittaminen. Hautausmaalla kunnioitettiin vainajien muistoa laulamalla itkuvirsiä ja syömällä haudoilla muistoaterioita. Sanottiin, että helluntai on elävien ja kuolleiden yhteinen juhla. 

Syötiin keltaiseksi värjättyjä munia, rahkajuustoa, kinkkua, pullaa, kakkuja, piirakoita ja pannukakkuja. Keitettiin hapanta kaurakiisseliä, jota otettiin mukaan, kun mentiin kylään. Ennen-ennen vanhaan asetettiin myös kynttilä hapankiisselin sisään ja sytytettiin palamaan. 

Jos helluntaiaattona nuori tyttö kirjoitti rakkaansa nimen pihan koivupuun kuoreen, niin silloin nuorukainen rupesi rakastamaan tyttöä.

Kuva: Harri A. Sundell: Suvistõpühän rukoushetki Võmmõrskin vanhassa tsasounassa kesällä 2023


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *